Bygging av leskur
Bygging av leskur
Vurderer du å bygge stativ eller leskur til avfallsdunkene? Det kan være en god løsning for å unngå at dunkene snør ned eller blåser vekk.
For å få et godt leskur er det noen forutsetninger du bør tenke gjennom.
Henteavstand er 3 meter fra veiskulder. Bygges skuret lengre fra vei må dunkene settes fram på hentedag.
Leskur kan med fordel bygge slik at dunkene kan stå med håndtaket ut mot veien for enkel tilgang.
Unngå terskler og store høydeforskjeller.
Dersom leskur bygges med dører eller låsemekanismer, må disse være åpnet på hentedag. Renovatøren skal ha uhindret tilgang til dunkene når han kommer.
De oppgitte størrelsene er veiledende. Ta høyde for at lokket skal kunne åpnes.
Tenk gjennom om renovasjonsbehovet kan endre seg over tid. Det er for eksempel mange småbarnsfamilier som velger å ha større dunker i noen år, eller naboer som blir enige om å dele på større dunker. Da kan det være lurt å ha planlagt for det allerede i byggefasen, slik at skuret ikke blir for trangt senere.
Standardutstyret for en husholdning består av fire dunker
Bioavfall (80 l)
Papir (140 l)
Glass- og metallemballasje (140 l)
Restavfall (140 l)
I tillegg kommer sekker til plastemballasje.
Så mye plass krever beholderne
Volum | 80 liter | 140 liter | 240 liter | 360 liter | 660 liter |
Høyde | 95 cm | 110 cm | 110 cm | 110 cm | 120 cm |
Bredde | 44 cm | 48 cm | 58 cm | 75 cm | 130 cm |
Dybde | 50 cm | 55 cm | 72 cm | 80 cm | 80 cm |
Antall hjul | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Den minste dunken brukes kun til bioavfall, mens de andre dunkene kan kombineres til en løsning som passer for dere.
Hentevarsel på telefon
Hentevarsel på telefon
I februar 2024 bytter vi ut appen MinRenovasjon med en egen RIR-app
Den nye appen kan lastes ned fra Google Play og App Store.
1. februar vil også meldingstjenesten i MinRenovasjon slutte å virke, og etter hvert vil vi pensjonere MinRenovasjon fullt og helt.
Hentekalender med varsel
Hentekalenderen viser datoene for de kommende avfallstømmingene, og hva slags avfall som hentes hvilke dager. Det er også mulig å aktivere varsling på et ønsket tidspunkt. Da sier telefonen din i fra når det er på tide å sette fram dunken. I likhet med appen er disse varslene helt gratis.
Melding
Meldingstjenesten i MinRenovasjon slutter å virke når vi lanserer ny RIR-app i februar.
Kom i gang med RIR Renovasjon
Innlogging
Første gang du tar appen i bruk må du logge inn med BankID eller MinID. Etter innlogging vil du automatisk få opp eiendommer du er tinglyst eier av. Om du har flere eiendommer vil en av dem vises på forsiden. De andre finner du ved å klikke «Velg eiendom».
Dersom du ikke selv eier boligen, må den som står som eier dele tilgang med deg. Dette vil for eksempel kunne gjelde familiemedlemmer og leietakere.
Tjenester som hentekalender og hentevarsling kan du bruke også uten innlogging.
Få henteinformasjon uten innlogging
Du kan bruke hentekalenderen og varslingstjenesten også om du ikke er innlogget, eller har noen eiendom registrert på deg.
- Velg «Varslinger» i bunnen av appen
- Klikk «Legg til hentekalender»
- Velg kommune
- Skriv inn adressen du vil se hentekalenderen for
- Når du har fått opp henteinformasjonen, kan du også velge om du vil aktivere varsler for adressen.
Hvordan dele eiendom
Den som står som eier kan dele tilgang til eiendommen med andre i husstanden eller leietakere.
- Klikk på adressen du vil dele
- Velg «Send delingskode» i bunnen av sida
- Fyll inn epostadresse til den du vil sende delingskode til
Den du deler tilgang med vil da motta en epost med nærmere instruksjoner. En delingskode må aktiviseres innen 48 timer. Når den er aktivisert, er delingen gyldig helt til den trekkes tilbake. Om koden ikke aktiviseres innen fristens utløp må den som vil dele eiendommen sende en ny kode.
Legg til delt eiendom
Når noen deler en eiendom med deg, vil du motta en epost med en kode.
Logg inn i appen og trykk på plusstegnet øverst til venstre på skjermen. Da får du opp et vindu der du kan skrive inn koden du har mottatt. Trykk deretter «legg til».
Du vil nå finne igjen den delte eiendommen under «mine eiendommer» på hovedsiden i appen. Trykk «velg eiendom» for å få opp oversikt over alle eiendommer du har tilgang til, og velg den du vil bruke.
Finne åpningstider
Klikk på navnet til den gjenvinningsstasjonen som synes på hovedsiden for å få opp oversikt over alle stasjonene våre. Velg den du vil se åpningstider for. Neste gang du åpner appen vil du automatisk få opp den stasjonen du sist så på som hovedvalg.
Få hentevarsel
Appen kan varsle deg dagen før tømmedag.
Trykk på «Varslinger» i bunnen av appen. Da får du opp de adressene du har tilgang til, og kan i tillegg registrere flere adresser du ønsker varsling for. Kanskje skal du hjelpe din gamle mor med å sette fram dunkene? Da kan du enkelt legge til adressen her for å få varsel.
Velg hvilken adresse du vil redigere. Slå på varsling med glidebryteren i toppen av sida. Legg inn klokkeslett for når du vil ha varsel.
Merk at enkelte telefoner har en standardinnstilling som gjør at varselet bare vises inne i appen. Da må du inn i app-innstillingene på telefonen for å bestemme hvordan du vil at varselet skal vises. Se eksempel på hvordan dette kan gjøres.
Send melding til RIR
Velg «meny» i bunnen av appen, og deretter «Send melding». Velg hva slags melding du vil sende, og fyll ut med ønsket tekst. Meldingen som sendes til RIR vil automatisk inneholde informasjon om hvilken eiendom du sender melding på vegne av.
RIR Renovasjon
Tømmekalender, varsling og sorteringsinfo samlet i én app
Deling av kunde-ID for bedrifter og kommuner
Deling av kunde-ID for bedrifter og kommuner
Brukerveiledning for å dele QR-kode via Min side.
Steg 1 – tildel rolle i Altinn
Du må selv ha rollen som «Hovedadministrator» eller «Tilgangsstyring» for virksomheten for å delegere roller i Altinn. På Altinn.no tildeler du rolle til den du ønsker skal ha tilgang til Min side på rir.no på vegne av virksomheten.
Tildel rollen «Energi, miljø og klima»
Les mer hvordan du delegerer roller i Altinn her.
Steg 2 – Innlogging via Min side
Representant for virksomheten (den som har fått tildelt rolle i Altinn) logger inn på Min side med sin personlige BankID.

Steg 3 – Hent din bedrift/organisasjon
Klikk på «Sjekk og hent rolle fra Altinn». Velg den virksomheten du skal representere.

Klikk på virksomheten som har tildelt deg rolle for administrere deling av QR-kode.

Steg 4 – Hent QR-kode
Hent QR-kode ved å klikke på adressen du ønsker å dele kunde-ID for. Klikk deretter på den grønne knappen for å hente QR-koden.

Steg 5 – Del QR-kode med beboer
Legg inn mobilnummer til beboer og klikk på «del tilgang». I feltet referanse kan du legge inn navnet til den du tildeler tilgang. Beboer får da en SMS med lenke til sin QR-kode.

Beboer får SMS med lenke til QR-koden
De som får delingskode på sms må ta vare på denne.


Tips: Husk å fjerne tilgang til beboere som har flyttet.

Varslingsinnstillinger på android
Varslingsinnstillinger på android
Slik kan du velge hvordan varsler fra RIR-appen skal vises på telefonen din
Eksempeltelefonen er en Samsung Galaxy S23+. Menyvalgene kan se noe annerledes ut på din egen telefon.